Ik wil met haar naar Afrika, zodat ze het allemaal zelf kan zien.
Een land waar kinderen leven zonder Duck of een Katrien.
Geen legosteentjes om te bouwen, geen Ballorig en K3.
Geen kinderen die ondankbaar roepen:  ‘mam, dat lust ik nie!”

Ik wil met haar naar Afrika, zodat ze het allemaal kan horen.
Dat als papa praat, mama zwijgt, en kinderen niemand storen.
Dat kinderen luisteren naar kogelregens of gejammer uit een hut.
Dat geen kind daar ooit zal huilen als mama zegt: ‘ik ben blut’.

Ik wil met haar naar Afrika, zodat ze het allemaal kan leren.
Hoe je best gelukkig kunt zijn, ook zonder mooie kleren.
Hoe je urenlang kunt spelen met een draadje en een blik.
Hoe je ook aan anderen denkt , in plaats alleen aan ‘ik’.

Ik wil met haar naar Afrika, zodat ze het allemaal zelf kan ruiken.
Het verschil tussen een prinsesjesbed of slapen in de struiken.
Waar de geur van voedsel ruikt naar leven of de dood.
Waar geen kind ooit eerder zei: ‘ik hoef geen krentenbrood!”

Ik wil met haar naar Afrika zodat ze het allemaal zelf kan proeven.
Hoe het is om in armoede, of juist rijkdom te vertoeven.
Maar ondanks al mijn rijkdom ben ik daarvoor toch te arm.
Misschien ook maar gelukkig, het is daar vreselijk warm!

