In het Zuid-Hollandse plaatsje Holy overwegen twee jonge ambitieuze ondernemers in een leegstaande boerderij een afkickkliniek te beginnen voor mensen die verslaafd zijn aan zwarte Piet. De ondernemers geven aan een gat in de markt te zien omdat de huidige hulpverlening tot op heden ontoereikend is gebleken. Het gaat om mensen die in het dagelijkse leven (en op social media) dermate vastdraaien met betrekking tot dit specifieke onderwerp, dat door anonieme zorgmeldingen hun werkgever betrokken is geraakt of betrokken dreigt te raken.

Afhankelijk van de ernst en aard kan mensen individueel worden aangeleerd beter om te gaan met verhalen die hun in jonge jaren zijn verteld, maar die in de volwassen jaren kinderfeestjes in de weg zijn gaan staan. Specifiek mikken de ondernemers op mensen die vanaf hun vijfentwintigste nog steeds bij hoog en laag beweren dat Sinterklaas bestaat en andere volwassenen hiervan willen overtuigen. Het gaat om mensen die zonder PGB-indicatie of bijzondere vermelding in de DSM4 classificatie urenlang googlen om de oorsprong van zwarte Piet te achterhalen en daarbij iedere uitleg aannemelijk vinden, behalve de meest realistische variant. De realistische variant maakt hen razend, buiten zinnen, verdrietig, provocatief en bijzonder angstig.

Het gaat hierbij om mensen met ernstige verander- en ontwikkelingsproblemen. Deze mensen lopen in het dagelijkse leven volledig vast omdat ze door een interne error geen boodschappen meer kunnen doen bij de Jumbo, de Hema, de Bijenkorf, de Action, de Lidl en eigenlijk overal waar het sprookje met een lange slurf is uitgeblazen. De ergste verslaafden kijken geen RTL programma’s meer en vliegen uit vaderlandsliefde principieel via Dusseldorf. Het betreft specifiek mensen die sinds het allereerste verzet in 1850 vragen om nog meer tijd,  om beter afscheid te kunnen nemen van hun koloniale denkpatronen.

Ben jij iemand, of ken jij zo iemand? Meldt hem of haar dan snel aan, want vol is vol!

De ondernemers geven aan een speciaal agressiereguleringsprogramma te hebben ontwikkeld voor mensen die het fijn vinden om gedurende de Sinterklaasperiode extra zwart geschminkt de straat op te gaan met als doel het plezieren van eigen- en het belagen van andermans kinderen die niet geschminkt hoeven te worden. In een speciaal daarvoor ontwikkeld de-radicaliseringsprogramma leren de verslaafden met behoud van eigenwaarde stapje voor stapje een beetje minder schmink te gebruiken. Tijdens dit programma zal bijzonder veel aandacht worden besteed aan het verwerken van de emoties die men voelde tijdens de eerste ervaring op schoot van Sinterklaas, en na het ontvangen van de eerste nootjes uit de viltige hand van zwarte Piet.  In de volgende fase leert de cliënt onder woorden brengen hoe hij/zij omging met de emoties toen hij/zij voor eerst hoorde dat Sinterklaas niet bestond. In de laatste en afsluitende fase van deze training wordt er in een familieopstelling verder uitgekristalliseerd door wie van je gezinsleden je het meest genaaid hebt gevoeld. Aan het einde van dit programma, kun je je emoties en gedachten ten aanzien van dit onderwerp zonder impulsdoorbraken onder woorden brengen.

Het tweetal denkt daarnaast ook in een speciale gezinsbehandeling te kunnen voorzien, waarbij de partner en kinderen van de cliënt worden betrokken. Een probleem van één gezinslid kan niet los worden gezien van andere gezinsleden, zo meent het behandelduo. Het uiteindelijke doel is dat de gedragsproblemen van de cliënt zijn verminderd en de ongeboren kinderen van het gezin weer namen zullen dragen  als Sylvana, Dieuwertje, Anouk, Anousha, Sunny, Jeffrey,  Quincy of Sophie. Aan het eind van de gezinsbehandeling zou de cliënt goed in staat moeten zijn een leuk kinderfeest te organiseren waarbij niet langer gebruik gemaakt hoeft te worden van een koloniaal construct met hedendaagse racistische trekken.  Wanneer dit het geval is, is het trauma volledig verwerkt en zal de cursus worden afgesloten met een kinderfeestje.

In overleg met diverse verzekeringsmaatschappijen is bekeken of deze behandeling(en) in aanmerking kunnen komen voor een vergoeding. Een aantal verzekeringsmaatschappijen is hiertoe bereid gevonden.  Ingewikkeld daarbij is wél  dat cliënten die voor dit behandelaanbod in aanmerking komen zich doorgaans niet willen laten vergoeden door instanties die de doelstelling van de behandeling onderschrijven.

Alle behandelaars zijn BIH geregistreerd. BIH staat voor:  Blackface Is History.

Advertenties